Röportaj: Elizabeth Krumbach (Ubuntu Women)

Ekim 21, 2009 at 4:36 am (Röportajlar) (, , , , , , )

ubuntu women lyzÖncelikle kendinizi kısaca tanıtabilir misiniz?

Adım Elizabeth Krumbach. Amerika’da, Philedelphia yakınlarında oturuyorum ve LinuxForce isimli bir şirkette, Linux sistem yöneticisi, olarak çalışıyorum.

Açık kaynak ve Linux hakkında ne düşünüyorsunuz?

Bence tüm açık kaynak fikirleri çok başarılı. Dünyanın dört bir yanından destek alabiliyorsunuz. Ayrıca, herşeyden önemlisi, yazılımları, isteklerinizi karşılayabilecek şekilde kullanıp düzenleme şansınız var.

Özgür yazılıma nasıl katkı sağlanabilir. Bunu öğrenebilir miyiz?

Her türlü desteğe ve yeteneğe ihtiyaç duyan bir çok proje var. Web sitesi ve uygulama grafikleri konusunda tasarımcılara, yazılımın hesaplarını tutmak konusunda muhasebecilere ihtiyaç duyuluyor. Kullanışlılık uzmanları, daha kullanışlı kullanıcı arabirimleri yapmak; test kullanıcıları ise hata bulmak ve yeni yazılımları test etmek amacıyla görev alabiliyorlar.

Debian ve Ubuntu hakkındaki görüşleriniz nelerdir?

Debian kullanmaya 2002 yılında başladım. Ubuntu’yu ise neredeyse çıktığından beri kullanıyorum. İkisi de olağanüstü projeler ve hızlı, güvenli ve iyi geliştirilmiş işletim sistemleri.

Neden Ubuntu veya Debian? Bunları seçmekteki kriterleriniz neler?

Apt paket yönetim sisteminin, ilk sorunsuz çalışan ve yazılım ihtiyaçlarını gideren sistem olduğuna inanıyorum. Debian kullanmaya başladığım ilk zamanlarda, RPM hala bu konuyla uğraşıyordu; üstelik birçok sorunlar vardı. Ayrıca, kitlelerinin büyük katkısı ve projeye dahil olan insanların azmi de, beni, bu iki işletim sistemini kullanmaya itiyor.

Ubuntu-women projesi nasıl başladı?


Aslında, ilk olarak, iki farklı Ubuntu women projesi vardı. Biri ubuntuforums.org ve IRC kanalında; diğeri ise topluluk konseyi tarafından onaylanmış olan ve mail listelerinde kurulandı. Bu ikisi kurulduklarından bir yıl kadar sonra birleşti ve işte biz varız!

Ubuntu-women felsefesi nedir?

Biz; bayanların, Ubuntu kullanarak ve katkı sağlayarak, Ubuntu’ya dahil olmalarına yardımcı oluyoruz ve onlara, topluluktaki cinsiyet ayrımcılığıyla baş etmek için destek veriyoruz.

Bayanların hayatlarını nasıl kolaylaştıracaksınız?

Onlara katkı sağlayıp, diğer takım üyeleriyle iletişim kurabilecekleri ve hedeflerine ulaşabilecekleri bir yer sağlayarak.

Bayanlar, her zaman bulundukları çevreleri, kendilerine uyarlarlar. Ubuntu-women, Ubuntu’yu bayanlara nasıl uyarlıyor?

Bence sadece bayanlar değil; kullanıcıların büyük kısmı çevrelerini kendilerine uyarlarlar. Biz sadece görünüş olarak değil, Ubuntu’yu tümüyle bayanların istediği gibi yapmak istiyoruz. Yani, daha kullanıcı dostu.

Sadece bayanların kullanımı için herhangi bir program yazacak mısınız?

Hayır. Sadece bayanlar için birşey yaratmak istemiyoruz.

Ubuntu-women projesinin populerliği, günbegün artıyor. Projenin amacı tam olarak nedir?

Ubuntu kullanan kadınların oranı çok düşük. Biz; bu oranı, -bayanların yardımıyla- onlarla tartışıp destek isteyebilecek bir ortam yaratarak, yükseltmeyi ve daha büyük bir kitle haline gelmeyi amaçlıyoruz.

Ubuntu-women projesini organize ederken istediğiniz herşeyi elde edebildiniz mi?

Evet, benim gibi Linux ile ilgilenen kadınlarla tanışmak ve bu sayıyı arttırmak istiyordum ve geçtiğimiz birkaç yılda bunun gerçekleştiğini görüyorum.

Ubuntu-women’ın gelecekle ilgili amaçları nelerdir?

Ubuntu’ya faydalı olmaya devam edebilmek için bulabildiğimiz herkese ihtiyaç duyuyoruz. Buda şu ana kadar dahil olmamış kadınlar, çocuklar ve diğer gruplar demek oluyor. İnanıyorum ki değişik köklerden gelen insanlar dahil oldukça Ubuntu daha iyi bir proje olacak. Öncelikle biz Ubuntu-women projesinin bitmesini istiyoruz buda daha yüksek oranlarda bayan katılımıyla gerçekleşecek. Liderlik görevleri de üstlenip Ubuntu’yu daha üst adıma taşımak istiyoruz.

Ubuntu-women da geliştirici olduğunuz sırada hayatınızda neler değişti?

Öncelikle birçok örnek alınacak bayanla tanışıp topluluk için iş yaptık. Onların örnekliğinde Ubuntu’ya daha iyi bir katılımcı oldum.

Programcılık için bay yada bayan olmanın herhangi bir farkı varmı? Etrafınızdaki insanların bu konudaki tutumu nasıl?

Bence bay yada bayan olmak genellikle aynı ancak konu iş değerlendirmesine gelince bayanlar yaptıkları işle değil görünüşleriyle yargılanıyorlar yada en azından onların cinsiyeti gözden geçirme sürecini bir şekilde etkiliyor.

Sizce Ubuntu-women projesinin bayanlar için bir dezavantajı varmı? Varsa nelerdir?

Ben bayanların bu proje olmasa dahi Ubuntuda başarılı olacaklarına inanıyorum ancak bu biraz daha uzun zaman alabilirdi. Biz kadınların katkıda bulunmasını onlar için kolaylaştırmak ve bu süreci hızlandırmak için uğraşıyoruz. Ne yazık ki bazı insanlar bunu kadınların bu konuda yeterince iyi olmadıkları için EKSTRA yardıma ihtiyaçları olmasına bağlıyor. Hayır bu doğru değil! Çoğu kadın en az erkekler kadar başarılı!

Şimdi biraz daha özel sorular sormak istiyorum. Ençok hangi linux dağıtımını tercih ediyorsunuz?

Kişisel bilgisayarımda Ubuntu kullanmaya devam edeceğim ayrıca sunucumda Debian kullanıyorum

Gelecekle ilgili planlarınız nelerdir?

Pennysylvania’daki yerek Ubuntu takımyla ve Amerika genelinde diğer topluluklarla çalışmayı sürdüreceğim. Ayrıca yerel Linux kullanıcıları grubuyla yakından ilgileniyorum ve buna devam edeceğim.

Daha önce herhangi başka bir dağıtımda yer aldınız mı?

Hayır, sadece Debian ve Ubuntu’da yer alıyorum.

Kimin fikirlerini daha çok beğeniyorsunuz? Linus Torvalds mı yoksa Richard Stallman mı?


İkisi de bu alanda vizyon sahibi insanlar, bundan daha fazla bir düşüncem yok.

Aşk, evlilik ve özgürlük hakkında ne düşünüyorsunuz?

Aşka ve özgürlüğe inanırım ve onlar hayatımın büyük bir parçası. Evliliğe gelince bence bu çok kişisel bir konu ve herkes kendi kendinden sorumlu bu konuda.


Ubuntu-women projesinin sizin hayallerinizdeki geleceği nedir?

Öyle umut ediyorum ki bir iki yıl içinde artık bu projeye ihiyaç duymayacağız. Ayrıca Ubuntu projesinin yarısının kadınlardan oluştuğunu da görmek isterim açıkçası.

Röportaj için çok teşekkür ediyorum Elizabeth. Başarılar.

Bir Cevap Yazın

